Leta i den här bloggen

måndag 20 december 2010

Måndagsbrev den 20 december

”Miljösanktionsavgifter
Idag finns i miljöbalken ett antal sanktionsavgifter som är relativt höga i förhållande till dess betydelse. Exempel på sådana sanktionsavgifter är Kemikalieinspektionens föreskifter om kemiska produkter och biotekniska organismer (KIFS 2008:5). Ett annat exempel är klassificering och märkning av kemiska produkter (KIFS 2005:7). Det finns åtskilliga fler. Dessa sanktionsavgifter drabbar många mindre företag i vår kommun och självfallet också i andra kommuner.

Jag vill visa på två exempel:
1) En butik som i sin hylla hade ett superlim som saknade information på svenska
språket. För denna överträdelse påfördes butiksägaren en miljösanktionsavgift om kr 5 000:-. Butiksägaren meddelade att ingen förpackning hade sålts samt att han ombesörjde att samtliga förpackningar som fanns i butiken av superlimmet omedelbart returnerades till leverantören.

2) I en annan butik befanns ett tiotal produkter (kallavfettningsmedel, bensintillsatser och bilvax) vara korrekt märkta men hade en barnskyddande förslutning som inte fungerade tillfredsställande. Butiksägaren hävdar att berörda produkter omedelbart togs bort från hyllorna. Butiksägaren påfördes en miljösanktionsavgift om kr 5 000:-.

Det kan inte vara rimligt att en butik ska betala 5 000 kronor i miljösanktionsavgift. Avgiften som kommunerna driver in går direkt till statskassan. Som kommun har vi ingenting för allt arbete vi lägger på dessa sanktionsavgifter. Istället borde det kanske vara något slags administrativ avgift om man nu absolut måste ha kontroll på detta. Självfallet ska företag och butiker följa svensk lagstiftning men ibland är inte avgifter eller sanktioner i relevans till ”brottet”.

Med ovan som argument föreslår jag att miljöministern ser över denna lagstiftning och återkommer med en förenkling av regelverket.”

Så står det i brevet jag idag skickat till miljöminister Andreas Carlgren. Jag hoppas han kommer att se över berörda lagar och regler så att eventuell straffavgift står i relevans till det eventuella brott man begått.

Snöoväder
Snöovädret har ställt till det för många människor, allt från inställda kommunikationer till en massa snö utanför egen dörr. I fredags var jag på Blekingetrafikens styrelsemöte där vi bland annat diskuterade den framtida kollektivtrafiken i Blekinge. En liten notering som jag gjorde var att vi vill att fler ska åka kollektivt. Själv åker jag inte buss så ofta men det händer.

Jag noterade att snöröjningen vid busshållplatser var lika med noll denna fredag. Det är kanske inte så konstigt att en del tar bilen istället. På de flesta hållplatser som vi passerade fick resenärerna ut och plumsa i snön när de steg på eller av bussen. Ska vi lyckas med att fler åker kollektivt måste vi göra det bekvämt också på vintern. Delar av snöröjningen måste omprioriteras till fördel för kollektivresandet.

God Jul och Gott nytt år!
Jag vill tillönska alla läsare av detta brev en riktigt trevlig helg. Som det ser ut just nu genom fönstret får vi kanske till och med en vit jul. Jag hoppas ni tar tillfället i akt att koppla av och vila upp er. För oss som sysslar med politik kommer 2011 att bli ett mycket intressant år. Det kan jag lova.

Carl-Göran Svensson
Kretsordförande
Karlskrona Moderatkrets

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar