Leta i den här bloggen

måndag 24 januari 2011

Måndagsbrev 24 januari

Det politiska arbetet är i full gång i kommuner och riksdag. Veckans partiledardebatt blev en avslagen historia. Det var mest tacktal till partiledare och språkrör som ska sluta sina uppdrag. Alliansregeringen har startat bra efter juluppehållet och vi kommer att få se många intressanta propositioner under våren.

Antalet människor i arbete har ökat de senaste månaderna, ett bevis på att regeringen för en politik som skapa nya arbetstillfällen. Ett exempel på att företagen tror på Sverige är Volvos satsningar som kan ge mellan 300-400 nya jobb i Göteborg.

Satsning på biogas
I fredags var jag på ett seminarium om biogas i Blekinge. Ska Blekinge få biogas till länet krävs det samordning precis som många av föredragshållarna framförde. Tyvärr kan vi inte få detta från andra producenter, den gas som produceras i Sverige i dag levereras till de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö.

Det finns ett nät för biogas från Malmö och upp längs västkusten och därifrån till Stockholm. På ostkusten är det i stort sett bara vita fläcka. Dessutom är det så att Blekinges kommuner har olika sätt att rena avloppsslammet på. Stora delar av vårt slam har inte tillräckligt hög Ts-halt på grund av reningsprocesserna i kommunerna. Det ligger stora investeringar tillbaka i tiden. En del av dessa processer innebär att vi inte kan ta ut biogas från allt slam.

Man kan tycka kanske att det från gödsel skulle finnas ett underlag men det är för litet i varje kommun. Kapaciteten är också för liten i varje kommun. Det är endast genom samarbete vi kan lösa detta. Västblekinges avfallsbolag har kommit längst i utvecklingen av biogas i Blekinge och det är där vi ska framställa biogasen. De restprodukter som finns i våra kommuner får transporteras väster ut för att framställa biogas.

Det man kan fråga sig är; varför lägger inte bensinbolagen pengar på produktion av biogas? E-on och AGA är de stora leverantörerna. Vi har fortfarande en del att göra av vår läxa men med fortsatt utveckling och ny teknik kommer vi att lyckas. Det är min övertygelse.

Samrådsmöten
Det finns de som frågat mig om jag kommer att deltaga på samrådsmöten som kommunen har i samband med att detaljplaner utarbetas. Självklart är mitt svar ja på denna fråga. Jag har under mina fyra år som ordförande i Miljö- och byggnadsnämnden upplevt det enormt positivt att möta medborgarna på dessa sammankomster. Jag skulle önska att fler politiker var med på mötena för att lyssna på vad folket har att säga.

Kruthusen
I slutet på januari tillträder jag som ordförande i fastighetsbolaget Kruthusen. Det blir ett spännande uppdrag. Kruthusen har bland annat till uppgift att tillhandahålla lokaler för nya företag som vill etablerar sig i vår kommun. Jag kommer under februari månad att sätta mig in i bolagets verksamhet och besöka företagen på de olika platserna i vår kommun. Det blir alldeles säkert många intressanta möten.

Carl-Göran Svensson
Moderat kretsordförande
Karlskrona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar